W naszym przedszkolu:
dążymy do wszechstronnego rozwoju każdego dziecka oraz chwalimy, motywujemy, zachęcamy do stawiania czoła trudnościom
i wyzwaniom.
Prezentujemy przedszkolny
zestaw programów nauczania:
-
"Wesołe przedszkole i przyjaciele" - program wychowania i edukacji przedszkolnej (aut. programu: Małgorzata Walczak-Sarao, Danuta Kręcisz)
-
"Razem w przedszkolu" - program wychowania przedszkolnego (J. Andrzejewskiej i J.Wieruckiej, Wydawnictwo WSiP.
Koncepcja pracy przedszkola nastawiona jest na wszechstronny rozwój dziecka. Jest ona dostosowana do aktualnych potrzeb społecznych. Placówka efektywnie realizuje zadania oparte na
podstawie programowej. Stwarza warunki do
twórczej, swobodnej aktywności zabawowej dzieci. Działania nauczycieli opierają się na osobistym kontakcie wychowawczym
z każdym dzieckiem
w grupie, orientacji
w zakresie indywidualnych możliwości wychowanków
i dostosowaniu do nich zadań wychowawczych.
Działalność dydaktyczna, wychowawcza
i opiekuńcza przedszkola opiera się na stosowaniu
i systematycznym wdrażaniu
nowatorskich, aktywizujących metod pracy
z dzieckiem m.in.:
-
Metody nauczania matematyki - prof. E Gruszczyk - Kolczyńskiej
-
Metody "Dobrego Startu" wg prof. M. Bogdanowicz
-
Metody ruchu rozwijającego - K. Orffa, R. Labana, W. Scherborne
-
Elementów metody wczesnego czytania - dr Ireny Majchrzak
-
Elementów metody pedagogiki zabawy
-
Metoda Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona
Uczestniczymy
w Programie "Z zajączkiem pod tęczą". Realizacja programu finansowana jest
z Europejskiego Funduszu Społecznego. Głównym celem jest nauka czytania.
Program przeznaczony jest dla młodszych przedszkolaków. Główną, ale niewidzialną
i tajemniczą postacią jest "Zaczarowany Zajączek". Zajączek, pisząc listy do dzieci, inspiruje je do poznawania zjawisk oraz wyjaśnia różne ciekawe dla dziecka zagadnienia. Dzieci doświadczają jego obecności, chociaż nigdy go nie zobaczą, gdyż Zajączek wykonuje drobne gesty
w stronę dzieci, np. zostawia im
w butach cukierki.
Dzieci pomagają Zajączkowi rozwiązywać różne problemy, np. rysują paśnik dla sarny, która jest głodna
w lesie, rozmrażają bryłkę lodu
i doradzają smarowanie kremem rączek eskimoskim dzieciom przed wyjściem na mróz – oczywiście robiąc wcześniej odpowiednie eksperymenty. Zajączek inspiruje maluchy do przeprowadzania eksperymentów
i badań. Niektóre
z nich obrazują celowość codziennych, drobnych działań – obserwacja napięcia powierzchniowego, eksperyment
z olejem i z wodą mydlaną, który ukazuje maluchom zasady higieny osobistej
i konieczność mycia rączek.
Eksperyment ze śliną
i chlebem pokazuje, że warto myć zęby po posiłku. Demonstracja przemiany energii elektrycznej
i kinestetycznej w energię cieplną
i uświadomienie dzieciom ciepła ich ciała, obrazuje konieczność ochrony tego ciepła
i sensowność ubierania się. Podczas zajęć jest dużo ruchu. Dzieci utrwalają wyrazy skacząc po nich jak po kamieniach np. przechodząc przez rwący strumień, bawiąc się
w ciepło/zimno czy
w chowanego.
Maluchy
poznają literki, ale tylko
w wyrazach, z którymi są związane emocjonalnie, np. pierwsza litera swojego imienia, imienia mamy
i taty. Podczas nauki czytania książeczek występują elementy dramy, gdyż to nie dzieci uczą się czytać a... misie. Dzieci ucząc swoje misie czytania same mimowolnie się uczą.